x

آیا عطرهای وگان (Vegan) هم وجود دارند؟

سه‌شنبه 27 مهر 1400
بازدید: 1856 بار

از اون‌جا که شاید همه مطلع نباشن ممکنه از محصولات حیوانی هم در صنعت عطرسازی به عنوان نت‌های پایه، تقویت‌کننده و تثبیت‌کننده استفاده بشه، پس به خصوص قابل توجه اون دسته از افرادی که طرفدار حقوق حیوانات و یا وگان هستند و بخوان بدونن آیا عطرهایی که مصرف می‌کنن هم‌سو با عقاید و سبک زندگی‌شون هست یا نه؟

اکثر این فراوده‌های حیوانی به صورت خام بوی تند و آزاردهنده‌ای دارند اما وقتی وارد خانه‌های عطرسازی می‌شوند به ترکیباتی خوش‌بو و جذاب بدل می‌شوند که نظر هر مصرف‌کننده‌ای رو جلب، و داخل بطری‌های زیبا و دل‌فریب خودنمایی می‌کنند. شاید برای بعضی افراد مهم باشه که بدانند در پشت این شیشه‌های رنگی و خیال‌انگیر چه حقایقی رخ می‌ده تا بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند. امروزه با پیشرفت علم شیمی تقریبا تمام مواد نت‌های حیوانی به صورت شیمیایی در لابراتوارها ساخته می‌شود ولی هستند کمپانی‌هایی که هنوز از مواد طبیعی در عطرهای خود استفاده می‌کنند و برای این کار دلایلی مبنی بر کیفیت فرمولاسیون، لوکس بودن و... دارند.
اگر براتون مهمه در تمام پروسه تولید محصول بهداشتی‌ای که تهیه می‌کنید از هیچ‌گونه مواد حیوانی استفاده نشده باشه و آسیبی به حیوانات وارد نشده باشه، علاوه بر نماد وگانیسم، باید دنبال نمادی با تصویر یک خرگوش (مثل نمونه‌های بالا) روی بسته‌بندی محصول باشید.

اما باید بدونیم این فراورده‌های حیوانی در اکثر مواقع با آزار و اذیت و حتا کشتن حیوانات به دست می‌آید و استفاده کردن از بعضی این نت‌ها همچنان منع و محدودیتی ندارد! یک معرفی اجمالی از فراورده‌های حیوانی که در صنعت عطرسازی پرطرفداراند و رد پایشان در خیلی از عطرها دیده می‌شود ارائه می‌دهیم.

مشک (Musk)
این ماده‌ی گران‌قیمت و عجیب از غدد جنسی آهوی مشک نر به دست می‌آید که برای به دست آوردن این ماده باید آهوی نر کشته شود تا بتوان این غده را از بدنش جدا کرد. در دهه 60 میلادی شکار این حیوان ممنوع شد و جزو گونه‌های در خطر انقراض قرار گرفت ولی هنوز هستند برندهای لوکسی که از مشک طبیعی استفاده می‌کنند هرچند که نوع مصنوعی آن مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ برای به دست آوردن هر کیلو مشک باید حدود ۱۵۰ آهوی مشک کشته شود.



زباد (Civet)
این ماده از مقعد نوعی گربه‌ی آفریقایی به نام سیوت خارج می‌شود. به طور طبیعی برای تعیین قلمرو و پیدا کردن جفت ترشح می‌گردد و شبیه مدفوع است. ماده‌ی زباد را می‌توان از اطراف قلمرو این حیوان جمع کرد ولی متاسفانه برای به دست آوردن بیش‌تر، سریع‌تر و بدون زحمت آن، غالبا راه‌های بسیار دردناکی وجود دارد که به اسارت گرفتن حیوان و تحریک آن برای دفع این ماده است.



عنبر (Ambergris)
ماده‌ای خاکستری‌رنگ که از نهگ عنبر دفع می‌شود و خوشبختانه می‌توان گفت انسان در استحصال آن دستی ندارد. گرچه در گذشته برای به دست آوردن این ماده از روده‌ و روغن اسپرم از سرشان، نهنگ‌ها مورد شکار قرار می‌گرفتند، اما امروزه تقریبا در تمام کشورها، بهره‌برداری از نهنگ‌ها غیرقانونی است. این ماده از هضم ناقص ماهی مرکبِ خورده‌شده توسط نهنگ‌ها به صورت استفراغ یا مدفوع دفع می‌گردد. ابتدا بویی مدفوع‌مانند و زننده دارد اما پس از سال‌ها شناور ماندن در سطح اقیانوس به جسمی متراکم و خاکستری‌رنگ با بویی جذاب و نسبتا شیرین بدل می‌گردد.



کاستوریوم (Castoreum)
نوعی ماده چرب است که در کنار دستگاه تناسلی یک گونه سگ آبی ساکن کانادا و امریکا تولید می‌شود تا با آن بتواند خز خود را چرب، و قلمرو خودرا نشانه‌گذاری کند. با کشتن این حیوان و برداشتن کیسه این جانور کاسترویوم به دست می‌آید. قیمت هر کیلو از این ماده‌ی معطر بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو است که قیمت پایین آن در مقایسه با سایر مواد عطر سازی باعث شده نوع طبیعی آن هنوز درخواست بیشتری نسبت به نوع سینتتیک آن داشته باشد.



شیر و عسل هم جزو نت‌های حیوانی هستند که در عطر استفاده می‌شوند. اما همان‌طور که گفته شد نوع مصنوع موارد بالا نیز وجود دارد که در عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شاید از این بابت بتوان خیال وگانیسم را تا حدودی راحت کرد.

اگر به دنبال عطرهای وگان هستید باید گفت که در سال های اخیر چندین کمپانی شروع به تولید این‌گونه عطرها کرده‌اند که بعضی از این شرکت ها عبارتند از Shay & Blue و Eden Perfumes و Le Couvent Maison de Parfum که این ادعا را دارند نه از عناصر حیوانی در عطر استفاده شده و نه هیچ حیوانی در آزمایش‌های این کمپانی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.