x

ژان پل گوتیه

ژان پل گوتیه

ژان پل گوتیه (Jean Paul Gauttier) یکی از برجسته‌ترین طراحان مد فرانسوی است که در سال 1952 میلادی متولد شده است. گوتیه هرگز به طور رسمی در زمینه طراحی مد آموزش ندید. با این حال، استعداد ذاتی و پشتکار باور نکردنی، او را بر آن داشت تا در همان سنین نوجوانی، طرح‌های خود را برای مشهورترین طراحان روز جهان ارسال کند. در این میان، بزرگانی نظیر پیر کاردن (Pierre Cardin)، ژان پاتو (Jean Patou) و ژاک استرل (Jacques Esterel) از جمله طراحانی بودند که مهارت غریزی وی را تشخیص داده و فرصت آغاز کار را برای او فراهم کردند. طرح‌های متفاوت وی باعث شد از همان ابتدا در صنعت مد به عنوان یک طراح باهوش و جنجالی شناخته شود.
به این ترتیب، در اوایل دهه 1970 میلادی، ژان به عنوان دستیار پیر کاردن استخدام شد و کار در عرصه مد و فشن را آغاز کرد. در سال 1976، نخستین مجموعه کارهای ژان در زمینه مد راه اندازی شد. همکاری با برند شناخته شده هرمس به عنوان طراح ارشد در فاصله سال‌های 2003 تا 2011 میلادی از جمله افتخاراتی است که در کارنامه فعالیت این طراح استثنایی ثبت شده است. گوتیه در ژانویه سال 2020 میلادی و همزمان با پنجاهمین سالگرد هفته مد پاریس بازنشستگی خود را اعلام کرد.

دوران کودکی ژان پل گوتیه
ژان به عنوان تنها فرزند خانواده، اغلب اوقات خود را با مادر بزرگ خویش سپری می‌کرد. مادر بزرگ گوتیه از روحیه خاص و منحصر به فردی برخوردار بود و نقش مشاور سلامت و بهداشت خانواده را برای بانوان محلی ایفا می‌کرد. اغلب مراجعان، از روابط خانوادگی و مناسبات عاشقانه خود گله‌مند و به دنبال راه کاری برای بهبود آن بودند.
در بیش‌تر مواقع، مادربزرگ به مراجعان خود پیشنهاد می‌کرد، در مورد نوع پوشاک و محتویات کمد لباس خود بازنگری کرده و کار بهبود روابط را از این نقطه آغاز کنند. در این میان، ژان وظیفه داشت تا در این روند به آن‌ها کمک کند. شاید به جرأت بتوان گفت، حضور در این جلسات و مشاهده لباس‌های تعداد زیادی از بانوان آن دوران و مشاهده تحولات چشمگیر حاصل از تغییر سبک پوشش آن‌ها، ژان پل گوتیه را به صنعت مد و طراحی لباس علاقه‌مند کرد.
به این ترتیب، ژان از نخستین سال‌های نوجوانی، طراحی لباس برای مادر و مادربزرگ و ارسال نمونه کارهای اولیه خود را برای بزرگ‌ترین طراحان مد پاریس آغاز کرد. این روند تا جایی ادامه یافت که در سال 1970 میلادی، یعنی در آغاز 18 سالگی، دبیرستان را ترک و کار خود را به عنوان دستیار با پیر کاردن آغاز کرد.

سفر به مانیل
در سال 1974 میلادی، ژان از طرف برند پیر کاردن به مانیل، پایتخت کشور فیلیپین، اعزام شد تا در آن جا، روند طراحی و تولید پوشاک آماده آمریکایی را اجرا کند. در طول اقامت در مانیل، گوتیه به فکر راه اندازی برند شخصی افتاد. براساس گزارش مجله Vogue استرالیا، گوتیه موفق شد، پوشاک آماده خود را برای نخستین بار به یکی از بانوان شناخته شده و ولخرج فیلیپینی ارائه دهد. این امر، محبوبیتی چشمگیر را برای این طراح رقم زد؛ تا اندازه‌ای که دولت فیلیپین به ژان پل گوتیه اجازه نمی‌داد از این کشور خارج شود.

آغاز درخشش
نام تجاری ژان پل گوتیه به همراه نخستین نمایش مد این برند در سال 1976 میلادی راه اندازی شد. در واقع، وی کل پس انداز خود و سرمایه دوستان و اقوام را در این راه صرف کرد. کمک‌های خویشان و نزدیکان تنها به حوزه مالی محدود نمی‌شد. گوتیه برند خود را در حالی راه انداخت که وظیفه بافتن پلیورها برعهده یکی از عموزاده‌ها، خیاطی برعهده سرایدار ساختمان و طراحی زیورآلات هم برعهده دوست نزدیک و شریک عاطفی وی قرار داشت!
ژان پل گوتیه، در اولین نمایش مد خود، کت‌های چرمی زمخت مخصوص موتورسواری را با دامن‌های كرينولين (Crinoline) و کفش‌های کتانی تلفیق کرد. بعدها، این ترکیب به یکی از معروف‌ترین نمادهای این برند تبدیل شد. در طول مدت کم‌تر از دو سال، طرح‌ها و تولیدات گوتیه شهرت و محبوبیتی چشمگیر پیدا کرد و در معروف‌ترین بوتیک‌های پاریس به فروش رسید.

ژان پل گوتیه یا فرزند ناخلف صنعت مد
در سال 1980 میلادی، گوتیه تصمیم گرفت، کلیشه‌ها، استانداردها و سنت‌های دنیای مد را به چالش کشیده و به جای تمرکز بر کالاهای لوکس و تجملی، کیسه‌های زباله و قوطی کنسروهای فلزی را به زیورآلات برند ژان پل گوتیه تبدیل کند!
در عین حال، او با نادیده گرفتن مفهوم پوشاک زنانه و مردانه، به تولید لباس‌های یونی سکس و دامن‌های اسکاتلندی مردانه پرداخت. مجموعه این سنت شکنی‌ها، باعث شد، گوتیه لقب «فرزند ناخلف صنعت مد» را به خود اختصاص دهد!

گام‌های بعدی موفقیت
در سال 1983، لباس‌های زیر زنانه و پیراهن‌های کرست مانند و اختصاصی گوتیه به خط تولید این برند افزوده شدند. وی به دلیل استفاده از مجموعه متنوعی از مدل‌ها و با جلب همکاری برخی مانکن‌های آفریقایی، بار دیگر مرزها و محدودیت‌های قدیمی دنیای فشن را در هم کوبید.
در سال 1985 میلادی، نخستین بوتیک گوتیه در پاریس افتتاح شد. در سال 1987 میلادی، ژان پل گوتیه با مدونا، ستاره پاپ آمریکایی دیدار کرد و به شدت، تحت تأثیر این ملاقات قرار گرفت. چندی بعد، این خواننده مطرح از گوتیه خواست تا برای تور جهانی Blond Ambition که قرار بود در سال 1990 به اجرا درآید، 358 دست لباس مختلف برای او طراحی کند!
دریافت چنین سفارش ویژه‌ای از اسطوره‌ای نظیر مدونا، باعث شد، گوتیه در عرصه فشن به یک نماد تبدیل شود. از جمله لباس‌های طراحی شده برای این تور می‌توان به کرست صورتی رنگ و معروف مدونا اشاره کرد که همراه با شلوار سیاه به تن کرده بود. لباس‌های مخصوص تور جهانی این خواننده در سال 2006 میلادی هم توسط گوتیه طراحی شده بود. در سال 2011 میلادی، خانه اوت کوتور گوتیه افتتاح شده و به یکی از شناخته شده‌ترین مراکز مد و فشن جهان تبدیل شد.

لباس‌های ژان پل گوتیه بر قامت درخشان‌ترین ستارگان
علاوه بر آن چه گفته شد، از معروف‌ترین ستارگانی که لباس‌های زیبای گوتیه را بر تن کرده‌اند می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:
- نیکول کیدمن (Nicole Kidman)
- کیت بلانشت (Cate Blanchett)
- لیدی گاگا (Lady Gaga)
- ریانا (Rihanna)
- بیانسه (Beyoncé)
- نیکی میناژ (Nicki Minaj)

عطرهای ژان پل گوتیه
استعداد خارق العاده و سلیقه منحصر به فرد ژان پل گوتیه موجب شد، کار طراحی را در زمینه‌های مختلفی دنبال کند. طرح‌های او در زمینه‌های گوناگون از لباس‌های عادی و روزمره گرفته تا پیراهن‌های باشکوه و رسمی، بطری‌های زیبای عطر و رایحه‌های ماندگار گسترش یافت. از شناخته شده‌ترین عطریات ارائه شده به وسیله این برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- عطر زنانه Classique (1993)
- عطر مردانه Le Male (1995)
- عطر زنانه Fragile (1999)
- ادوکلن مردانه Monsieur Eau du Matin (2008)
- عطر زنانه Ma Dame (2008)
- عطر زنانه Classique Summer (2008)
- ادوکلن مردانه Kokorico (2011)
- عطر زنانه Classique Couple (2013)
- عطر زنانه Classique Intense (2014)
- ادوکلن Ultra Male (2015)
- عطر زنانه Classique Essence (2016)
- ادوپرفیوم زنانه Scandal (2017)
- عطر زنانه Scandal By Night (2017)
- عطر مردانه Le Male In The Navy (2018)
- عطر زنانه Scandal A Paris (2019)

اهداف برند
ژان پل گوتیه با طرح‌های چشمگیر و متفاوت خود، همواره تلاش کرده انسان و پیکر او را در محوریت طراحی بطری‌های بی‌نظیر خود قرار داده و محدودیت تفاوت‌های جنسیتی را کم رنگ کند. قصد او از انجام این کار، رساندن پیام آزادی به گوش همه مخاطبان بوده است. وی طرفداران خود را با زبانی هنرمندانه خطاب قرار داده و به آن‌ها پیشنهاد می‌کند، خودشان باشند؛ درست همان چیزی که طبیعت به آن‌ها عطا کرده است. گوتیه در طول فعالیت حرفه‌ای خود، پیوسته تلاش کرده، تعریف متفاوت و جسورانه‌ای از زیبایی ارائه دهد.
انتخاب شما انتخاب
    دامنه قیمت
    4٬640٬000 تومان 6٬500٬000 تومان
    وضعیت موجودی
    انتخاب
    • دامنه قیمت
    • مناسب برای
    • نوع
    • حجم
    • میزان ماندگاری
    • پخش بو
    • فصل پیشنهادی
    • نت
    • گروه بویایی
    • کشور
    • عطار
    4٬640٬000 تومان 6٬500٬000 تومان