x

رویی دیگر از ماری جوآنا

دو‌شنبه 26 آذر 1397
بازدید: 4893 بار

تترا هیدرو کانابینول یا همان ماری‌جوآنا، از گیاه شاه‌دانه استخراج می‌شود.

از خصوصیات استفاده از این گیاه همین بس که جزو مواد نیمه‌مخدر است و در دهه شصت میلادی و با ظهور هیپی‌ها در آمریکا و اروپا خود را به شکل کاملا رسمی معرفی کرد، و از آن زمان تاکنون با کِش‌و‌قوس زیاد در بین جوامع انسانی بر سر قانونی بودن یا نبودنش، همچنان طرفداران مخصوص به خودش را دارد.

اولین نشانه‌ها از مصرف ماری‌جوآنا به هزاره ی سوم پیش از میلاد برمی‌گردد و در کشورهایی چون کانادا، بلژیک، استرالیا، هلند و برخی ایالت‌های آمریکا به شکل قانونی به عنوان دارو در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

این ترکیب مولکولی علاوه بر اثرات مخدر‌گونه خود، بویی تلخ، تاریک، سبز و مرموز دارد و همین رایحه علفیِ اسرار‌آمیزش باعث شده تا در دنیای عطرسازی نیز نظر هر عطاری را به خود جلب کند.

از معروف‌ترین و شاهکارترین عطرهایی که با محوریت همین رایحه ساخته شد و انقلابی در دنیای عطرسازی پدید آورد عطر Black Afgano (لطفا بخوانید بلک افگانو) از برند تازه‌کار ولی پیشرو Nasomatto ست، که با شکستن مرزهای جنسیتی مرسوم در عطرسازی و معرفی آن به عنوان عطری هم برای خانم‌ها و هم آقایان، حضور قدرتمند این رایحه را به رسمیت شناخت و در کنار خلاقیت بی‌نظیر در طراحی بطری‌اش، از شعری حکایت می‌کند که گرچه تاریک و تلخ است ولی به همان اندازه زیبا و بدعت‌گذار هم هست ...