x

هرم نت های بویایی

دو‌شنبه 19 آذر 1397
بازدید: 1355 بار

شاید برای بعضی همراهان عزیز چِ پرفیوم این سوال ایجاد شده باشد که نُت‌ها در عطر چه هستند و چه نقشی دارند.

این‌بار می‌خواهیم به توضیح این مطلب بپردازیم:

هر عطری دارای سه نت است:
نت ابتدایی، نت میانی و نت پایه یا همان پایانی.

نت ابتدایی شامل همان بویی‌ست که در لحظه‌های آغازین اسپری کردن یک عطر به مشام می‌رسد و معمولا متشکل از مولکول‌های سبک و شفاف است، چون قرار نیست زیاد مهمان مشام ما باشد و باید خیلی زود جای خود را به نت میانی بدهد؛
ولی این دلیل بر غیر مهم بودن آن نت نیست، چون آنها وظیفه خطیر جلب توجه کردن مشتری را به عهده دارند؛ اغلب ما هنگام خرید، مجذوب بوی همین نت ابتدایی شده‌ایم و از روی علاقه‌مان به همین نت عطرمان را انتخاب کرده‌ایم!

نت میانی یا همان نت اصلی، بعد از محو شدن نت ابتدایی به مشام می‌رسد؛ قلب و بدنه اصلی هر عطری را تشکیل می‌دهد و برای اینکه بدانیم عطرمان در واقع چه بویی خواهد داشت باید به نت‌های میانی آن توجه کنیم که متشکل از چه موادی‌ست. علاوه بر این پوششی برای بوی تند نت پایه هم هست.
از آنجا که نت پایه شامل مواد سنگین و حتی نه چندان خوشبوست، نت میانی وظیفه به تاخیر انداختن بروز این روایح را به عهده دارد تا به وقت مناسبش نت پایه به زیبایی مخصوص به خودش برسد و بعد ظاهر شود.

و در آخر نت پایه؛ نت پایه در کنار نت میانی، بوی اصلی یک را عطر را به ما معرفی می‌کند. شامل مولکول‌های سنگین و غنی‌ست و معمولا تا نیم ساعت بعد از اسپری کردن عطر نیز چهره خود را به ما نشان نمی‌دهد.
از همین روست که باید هر عطری که می‌خواهیم انتخاب کنیم روی پوست خود اسپری کنیم، چون همان‌جاست که اول بار این سه نت با‌هم ترکیب می‌شوند و سمفونی یکپارچه‌ای از عطر را می‌سازند.
و حداقل تا یک ساعت بعد، به عطر روی پوست خود اسپری شده، فرصت دهیم تا کامل و دقیق خود را به ما معرفی کند.

آن هنگام است که می‌توانیم تشخیص دهیم این عطر چه هست و آیا واقعا دوستش داریم یا نه!