x

همه چیز درباره‌ی الکل موجود در عطر

پنجشنبه 28 مرداد 1400
بازدید: 1871 بار

همه‌ی ما می‌دونیم که یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی هر عطری با هر غلظتی الکله. ولی الکل موجود در عطر از چه نوعیه؟ لطفا با ما همراه باشید تا درباره‌ی این موضوع بیشتر بدونیم.

الکل یه اسم کُلی از یک ماده‌ی شیمیاییه که با توجه به ترکیب شیمیایی و کارکردش انواع و اقسام داره. از جمله اِتانول، مِتانول، ایزوبوتانول، نرمال بوتانول و …
‏Ethanol “اِتانول” اسم الکلیه که در صنعت عطرسازی ازش استفاده می‌شه.
اتانول همون الکل موجود در نوشیدنی‌های الکلی و همون الکلیه که در علم پزشکی با غلظت بالا برای ضدعفونی کردن بدن انسان و اشیا استفاده میشه؛ با این تفاوت بزرگ که در صنعت عطرسازی بو، رنگ، طعم و خواص خوراکیِ اون گرفته و به این شکل برای استفاده در عطر آماده شده.
به این الکلی که به این روش به‌دست میاد به اصطلاح Denatured alcohol نام میدن.
بنابراین الکل موجود در عطر به هیچ عنوان خوراکی نیست و صرفا به دلیل خاصیت حامل و فرار بودنشه که در عطرسازی ازش بهره‌برداری می‌کنن.
ولی چرا الکل در ترکیبات همه‌ی انواع عطرها (پرفیوم، او د پرفیوم، او د تویلت و او د کُلُن) به کار برده میشه؟!
به این دلیل که در واقع این الکله که با حضورش_ بدون اینکه در رایحه‌ی اصلی عطر اختلالی ایجاد کنه_ با ترکیب بجا و مؤثر با مولکول‌های معطرِ موجود، به بلندکردن و انتشاردادن نُت‌های عطر کمک می‌کنه و از اونجا که از گروه اتانول استخراج شده در صورت تماس آسیبی به پوست بدن نمی‌رسونه.
این نوع از الکل حامل اصلی مولکول‌های معطر موجود در عطره؛ به سرعت و با گرمای پوست بدن گرم و تبخیر میشه و در طی این فرآیند باعث انتشار مولکول‌های معطر موجود در عطر میشه.
با این توضیح حضور همین الکله که باعث میشه بوی عطرمون رو نه فقط خودمون بلکه اطرافیانمون هم حس کنن.
همین الکله که باعث میشه وقتی حتی فقط یک نفر عطر زده و در اتاقی نشسته فضای اون اتاق پر از بوی عطر اون شخص و برای همه محسوس باشه.
از طرف دیگه الکل در کنار آب (به میزان خیلی کمتر در عطر) خاصیت رقیق‌کنندگی داره و در کنار این ویژگی، باعث عدم لک شدن لباس بعد از اسپری کردن عطر روی لباس می‌شه. یعنی اگه اسانس موجود در عطر بدون الکل بود، روی لباس حتما لک و رد ایجاد می‌کرد که ممکن بود به این راحتی‌ها از بین نره.
(بلایی که همون عصاره‌های به اصطلاح مترویی سر لباس‌ها میارن.)
نکته‌ی دیگه اینه که ترکیب الکلی عطرها باهم متفاوته و برحسب نیاز و هدف از تولید اون عطر، برآورد و مورد استفاده قرار میگیره. ولی این برآورد و مقدار هرچی که باشه، الکل معمولا بعد از ترکیب کامل نت‌های معطر به عطر اضافه میشه؛
با توجه به این نکته سوال بعدی میتونه این باشه که مقدارِ الکل زیاد در عطر خوبه یا بد؟!
در واقع جواب واحدی برای این سوال وجود نداره؛ بعضیا میگن خوبه چون باعث نشر بوی بیشتر میشه. (اتفاقی که درباره‌ی او د تویلت‌ها میفته)؛ و بعضی دیگه میگن خوب نیست چون باعث فرار بودن و کمتر موندگار بودن عطر میشه. در نهایت این یک پاسخ شخصی و سلیقه‌ای به این موضوع بر حسبِ اینه که استفاده‌کننده‌ی عطر از اون عطر چه انتظاری داره.
در پایان میخوایم نظر شما رو به این جلب کنیم که از میزان نقش مهم و اثرگذار الکل در عطر همین بس که بر اساسش تقسیم‌بندی مهم انواع عطری صورت گرفته.
به این شکل که:
به طور تقریبی الکل موجود در گروه عطریِ پرفیوم تا ۶۰٪، او د پرفیوم تا ۸۰٪، او د تویلت تا ۸۵٪ و او د کُلُن تا ۹۵٪ هستش.