x

آشنایی با خالق عطرهای ماندگار «ناتالی لورسون »

یکشنبه 19 بهمن 1399
بازدید: 119 بار

در صنعت عطرسازی، محصولاتی هستند که از بدو ظهور با استقبال چشم‌گیری روبه‌رو می‌شوند و همواره مورد محبوبیت عموم قرار می‌گیرند. این محصولات درآمد زیادی برای برند خود به ارمغان می‌آورند و حتا می‌توانند بر صنعت عطرسازی تاثیرگذار باشند. مثلا عطر پرطرفدار Lalique - Encre Noire یا همان لالیک مشکی معروف که در سال 2006 پا به بازار گذاشت و استقبال و علاقه‌ی بسیار مصرف‌کنندگان این عطر، راه را برای تولید نسخه‌های Sport و Extreme در سال‌های بعد هموار کرد. می‌خواهیم به معرفی کوتاه خالق این عطرهای ماندگار بپردازیم: خانم ناتالی لورسون (Nathalie Lorson).

عطرهای خاطره‌انگیز زنانه Amethyst و Satine و L'Amour برای لالیک، Bentley for Men Intense برای بنتلی، (Trussardi Donna (2011 برای تروساردی و ده‌ها عطر محبوب دیگر نیز حاصل ذهن و ذائقه‌ی این عطار هنرمند است.
او همچنین در خلق عطرهای ماندگاری چون Black Opium برای ایو سن لورن، Azzaro Pour Elle برای آزارو، سری جدید عطرهای لاین Gentleman ژیوانشی و ... همراه دیگر عطرسازان نقش داشته و در کارنامه‌ی خود سابقه‌ی همکاری با بیش از ۷۰ برند مطرح دنیای عطر را داراست.

در گراس (Grasse) متولد شدم و دوران کودکی خود را در آن‌جا سپری کردم. پدرم شیمی‌دان بود و در شرکت عطر سازی Roure (Givaudan کنونی) کار می کرد. طبیعتاً می خواستم مسیر پدرم را دنبال کنم... من در گراس (مهد عطرسازی) بزرگ شدم و برای من بو، به معنای واقعی کلمه، بازی کودکانه بود. پس از گذراندن تحصیلات متوسطه، وارد دانشكده‌ی عطرسازی Roure شدم تا حرفه‌ی ساختن عطر را بیاموزم و دانش عمیقی در مورد مواد اولیه به دست آورم. در آن سال (1980) تعداد کمی از زنان تمایل به تحصیل در این رشته داشتند و این برای من یک چالش به حساب می‌آمد. بعد از اتمام تحصیلاتم، در شرکت IFF (International Flavours & Fragrances) مشغول به کار شدم و در سال 2000 به Firmenich پیوستم.
مانند یک پیانیست که با اکتاوها، آکوردها و نت‌های موسیقی اثری هنری خلق می‌کند، من هم در طول تحصیل بسیاری از رایحه‌ها را حفظ کردم و یاد گرفتم که چگونه آن‌ها را با هم مرتبط کنم. سپس، روی جنبه‌ی زیبایی‌شناختی ترکیب متمرکز شدم و سعی کردم بهترین هماهنگی را بین همه‌ی مواد پیدا کنم، و زیباترین عطر را به وجود آورم. آن‌چه در ذهن من بسیار تازه ماند، این است که طراحی عطرها دائما در حال پیشرفت است. این یک یادگیری روزمره است. امروز حتی احساس می‌کنم هنوز دارم یاد می‌گیرم! کار ما مانند جویندگان طلا است؛ ما با دستان خود زمین را حفاری می‌کنیم و تمام شن‌ها و گرد خاک را کنار می‌زنیم تا به سنگ طلا دست یابیم. اما افسوس که بیش‌تر به خاک طلا می‌رسیم و سنگ طلا بسیار کم‌یاب است! بهترین وجهه‌ی پوشیدن عطر، زندگی با آن، بوییدن آن و تجربه‌ی آن است.